Poradnik tworzenia historii

Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi tworzenia postaci i jej historii.

Akademia Jedi / Poradnik tworzenia historii

Wstęp

Stworzenie postaci w uniwersum Gwiezdnych Wojen nie należy do najtrudniejszych zadań. W końcu w starym i nowym kanonie pojawia się wiele postaci, z których możemy czerpać inspiracje czy nawet kopiować różne wątki. Problem pojawia się jednak w momencie, w którym chcemy stworzyć coś nietuzinkowego. Coś, co nie jest powtarzalne i unikalne, coś co spodoba się autorowi i osobom w organizacji. Dlatego właśnie powstał ten poradnik, aby pomóc Tobie w kreacji takiej postaci oraz jej historii.

Proces tworzenia postaci

Procesów tworzenia postaci jest masa, jednak my wskażemy jeden, który po prostu działa we wszystkich RPGach i przełożymy na uniwersum Gwiezdnych Wojen. Został on stworzony przez grupy, które tworzyły jedne z najlepszych postaci w systemach D&D. Owy proces można podzielić na cztery części: Concept, Research, Characteristic, History. Czyli od razu tłumacząc: koncept, badania, charakterystykę, historię. Każda z części łączy się w całość, jaką będzie Twoja postać. Od razu chcielibyśmy zaznaczyć, że to co znajduje się poniżej jest dla Was wskazówką – czyli nie znajdziecie tutaj gotowców.

1. Koncept

Dla jednych jest to najłatwiejsza część, a dla drugich najtrudniejsza, czyli wymyślenie podstaw naszej postaci. Zaczynamy od płci postaci, ponieważ nie podchodzimy do tego rygorystycznie – czyli jeżeli jesteś mężczyzną to grasz nim, a jeżeli jesteś kobietą to grasz nią. W Akademii mieliśmy już członków, którzy postanowili grać płcią przeciwną i to z ciekawym, pozytywnym rezultatem. Zatem wybór należy do Ciebie, a granie płcią przeciwną może okazać się ciekawym urozmaiceniem.

Kolejnym krokiem jest wybór rasy Twojej postaci, co może akurat być dość czasochłonne, ponieważ uniwersum Gwiezdnych Wojen jest bardzo rozległe w tej sprawie. Warto poświęcić temu dużo czasu, ponieważ jest to pewien wyznacznik dla Twojej postaci. Rasa jest punktem centralnym dla historii oraz charakterystyki, zatem jest to bardzo ważna decyzja. Uniwersum jest barwne pod względem różnorodności, zatem na pewno znajdziesz coś dla siebie. Każdy z nas mocno zachęca, aby wybierać inne rasy poza ludźmi. Im większa różnorodność tym lepszy RolePlay do zagrania. Pamiętaj o ograniczeniach technologicznych, opisanych na stronie „Najważniejsze informacje”.

Następnie należałoby wybrać planetę pochodzenia Twojej postaci, zatem po raz kolejny musisz zacząć przeszukiwać Uniwersum. Na starcie musisz zadać sobie pytanie, czy planeta pochodzenia będzie odgrywała dużą rolę dla Twojej postaci i czy przedstawisz ją w centrum w historii? Jeżeli tak, wybierz ją starannie i pamiętaj, że niektóre rasy zawsze rozpoczynają swoje życie na danej planecie. Postaraj się tego nie pomieszać, ponieważ z pewnością byłby to błąd dla osób sprawdzających Twoją kandydaturę. Jeżeli planeta pochodzenia nie będzie odgrywać dużej dla Ciebie roli, to możesz na pewno skrócić czas wynikający z lektury danej planety. Pamiętaj o ograniczeniach fabularnych – zapoznaj się z Opracowaniem fabularnym, by poznać najświeższe losy Galaktyki.

Ostatnim krokiem w tej części procesu jest ustalenie wieku Twojej postaci. Pamiętaj, żeby wiek pasował do rasy postaci, ponieważ niektóre żyją znacznie dłużej niż ludzie. Dobrą radą jest również nie tworzenie starych postaci (ludzkie 50<), ponieważ takie postaci nie pasują do konceptu kandydata na Jedi.

2. Badania

Zacznijmy od tego, że ten proces jest zazwyczaj najdłuższy i powtarzalny, a przynajmniej zawsze rozpoczyna kolejny cykl (o tym więcej w części Charakterystki oraz Historii). Mamy już koncept, prawda? Zatem wiesz czego szukać. Ważnym jest, żeby podczas badań doszukiwać się wszystkich informacji, na które możesz się natknąć bezpośrednio od tematu pierwszych poszukiwań. Dlaczego? Możesz pominąć naprawdę ważne informacje. Przyjmijmy, że dla badań przeglądasz wookieepedie, ponieważ jest łatwo dostępnym źródłem informacji. Zapamiętaj, że przeglądając artykuł dotyczący rasy warto spojrzeć na znanych przedstawicieli gatunku. Jeżeli sprawdzamy planetę, warto zerknąć na okoliczne planety w systemie i sprawdzić możliwe interakcje pomiędzy nimi. Gdy masz już wszystkie informacje, przechodzimy do bardzo ważnego aspektu, jakim jest czas osadzenia swojej postaci. W koncepcie określony został wiek Twojej postaci i o ile nie jest on modyfikowany przez uwarunkowania rasowe, to tego się trzymaj. Teraz, posiadając odpowiednią liczbę lat, wiesz już w jakich latach będzie działa się Twoja historia. Następnie najlepiej sprawdzić chronologię wydarzeń w galaktyce oraz na planecie pochodzenia (lub planetach, których chcesz użyć w Historii). Przypominamy, że lata w których aktualnie się znajdujemy możesz znaleźć na forum pod nazwą organizacji:

Masz już wszystko? Świetnie! Pora przejść dalej.

!!UWAGA!!

Na pewno zastanawiasz się, dlaczego Badania nie znajdują się przed Konceptem, w końcu podczas badań możesz natknąć się na coś, co bardziej Ci się spodoba zmieniając koncept postaci. Owszem, istnieje około 60% szans na to, że tak się stanie. Musisz mieć na uwadze fakt, że ten proces istnieje po to, aby zoptymalizować również Twój czas tworzenia postaci.

3. Charakterystyka

W tej części procesu Twój koncept zacznie nabierać kształtu – nadeszła pora na rozplanowanie postaci. Zacznijmy od tego, że koncept należy rozwinąć od założeń, a one opierają się na jednym i tylko jednym pytaniu: „Jaką postacią powinienem grać, abym czuł się z nią związany, lubił ją i miał kupę zabawy?” Na te pytanie są trzy odpowiedzi:

  • Wariant A – 100 % ja

Charakterystyka najłatwiejsza do skomponowania, czyli wrzucamy siebie w swój koncept. Nasze zachowanie, reakcje, tok myślowy – to wszystko powinno grać całość wraz z konceptem. Gracz posiada dużą więź z taką postacią, ponieważ budzą się wówczas jego fantazje w oparciu co mogłoby się stać i jak postąpiłby będąc naprawdę w tym uniwersum. Niestety gorzej jest z samą zabawą z gry. Gracz jest ograniczony w swoich wyborach, zaś gdy zacznie zmieniać postać w drugim kierunku(czyli odchodzić od wyborów, które wykonałby sam) to z postaci robi się wówczas spinka chaosu, co zazwyczaj kończy się całkowitym rozwaleniem jej charakteru.

  • Wariant B – 100 % alter ego

Stworzenie takiej postaci nie należy do najtrudniejszych, choć wymaga dużo wyobraźni i pracy od gracza. Za cel obieramy sobie stworzenie postaci, która różni się od nas praktycznie w 100 %, umiejętnie dopasowując ją do konceptu. Ta postać zawsze będzie dawać najwięcej frajdy graczom, nie od parady w nowszych grach cRPG mamy opcję być tymi złymi. Każdy lubi wcielić się w tą złą postać, ponieważ jest to dla nas bardziej atrakcyjne. Niestety jak się okazuję na dłuższą metę, ciężko nawiązać jakąkolwiek wieź z takimi tworami. Wcześniej wspomniałem o ograniczeniu do decyzji, które podjąłby gracz gdyby istniał w tym uniwersum – tutaj jest dokładnie na odwrót. W dodatku gdy zakończymy pewne rozdziały dla Twojej postaci, mogą pojawić się trudności z wymyślaniem kolejnych. Dążenie do dalszych ekstremów może okazać się zbyt wielkim, niepasującym przedsięwzięciem.

  • Wariant C – 50/50 %

Najcięższa do stworzenia charakterystyka, lecz najbardziej opłacalna. Z doświadczenia wiemy, że takie postacie są po prostu najlepsze. Dlaczego jednak jest to najcięższy sposób? Otóż należy wyważyć charakterystykę postaci, która ma się składać z elementów charakteru gracza oraz tych elementów, które wydają mu się atrakcyjne. Może wydawać się to łatwe, ale jest to niesamowicie trudne do wykonania, ponieważ należy: po pierwsze – wyważyć elementy pomiędzy sobą, po drugie – nie przesadzić z ich ilością i po trzecie – sprawić, żeby wszystko współgrało. Trud jednak się opłaca, ponieważ taka postać jest najbardziej rozbudowana i rzadko czymś ograniczona. Można ją prowadzić w każdy sposób, dopóki ma to podłoże logiczne.

Zapamiętaj, że nieodzownym elementem charakterystyki są dobrze wykonane Badania, szczególnie dla elementów o których posiadasz mniejszy zakres wiedzy, ale są dla Ciebie atrakcyjne. Kończąc charakterystykę, Twój koncept powinien ożyć. W swojej głowie lub na papierze masz przygotowaną żywą postać, której pozostaje jedynie dodać jakąś historię.

4. Historia

Nadszedł czas na pisanie opowieści o swojej postaci. Mówiąc szczerze, jest to najważniejszy element podania, ponieważ to właśnie tam prezentujesz nam efekt swojej ciężkiej pracy. Rozpoczniemy od faktu, że historia nie musi być epicką powieścią na dwadzieścia stron A4. Tak naprawdę wystarczy zwykła, dobrze skomponowana historia, która spełnia wymogi ilości zamieszczonych w niej słów. Zachęcamy jednak, aby napisać tekst ponad wymagane minimum. Z reguły wiemy, że nawet 100 słów więcej robi dużą różnicę i wtedy zazwyczaj przychylniej oceniamy formę kandydatury. Pamiętaj, aby nie przesadzać w swojej opowieści. Jeżeli piszesz o weteranie wojennym, postaraj się ograniczyć 'epickość’ swojej postaci, ponieważ istnieje duża szansa, że nie odwzorujesz tego w ogóle w grze (sytuacja adekwatna do jakiejkolwiek roli). Zapamiętaj również, żeby Twoja postać nie wpływała bezpośrednio na wielkie wydarzenia w uniwersum i przy tym całkowicie je zmieniając. Ingerowanie w kanoniczne zdarzenia to jeden z największych błędów jakie może popełnić kandydat. Jeżeli faktycznie chcesz użyć jakiejś historii z ukazanych już dzieł Gwiezdnych Wojen, postaraj się to zrobić w formie obserwatora, a nie uczestnika. Pamiętaj, by zapoznać się z Opracowaniem fabularnym zawartym na stronie internetowej. Tylko w ten sposób unikniesz kolizji wydarzeń ze swojej historii z tymi, które odegrano w naszym RP.

Najważniejszym punktem jaki trzeba jednak poruszyć jest aspekt Mocy w Twojej historii. Składając do nas podanie zamykasz w pewien sposób rozwój swojej postaci, ponieważ stajesz się kandydatem na Jedi. Weź na to poprawkę – skoro jesteś kandydatem, to nie powinieneś posługiwać się Mocą jak Mistrz Jedi lub potężniejsze jednostki z lore’u. Najlepszym przykładem jaki można znaleźć w uniwersum Gwiezdnych Wojen jest sama postać Anakina Skywalkera. Jego niesamowity refleks był świadectwem bycia czułym na Moc, a nie tworzenie trąby powietrznej ze trucheł Stormtrooperów. I tutaj właśnie mamy przykład postać Wybrańca, a nie zwykłego kandydata na Jedi.

Nie bój się też usuwać wątków lub nawet całego Twojego tekstu, gdy uważasz, że czegoś brakuje. Nie spiesz się, czuj satysfakcję z tego co nam zaprezentujesz. Gdy zakończysz pisanie historii, to jeszcze nie koniec, ponieważ teraz nadszedł czas na sprawdzanie błędów w Twoim tekście. Jeżeli przeczytałeś go raz, przeczytaj drugi, a później jeszcze trzeci – jest bardzo duża szansa, że za każdym razem znajdziesz jakiś błąd i go wówczas poprawisz.

Wskazówki autora:

1. Jeżeli nie potrafisz wymyślić bardzo atrakcyjnych wydarzeń dla swojej historii, to nie znaczy że będzie ona gorsza od innych. Jeżeli nie potrafisz wymyślić lub tym bardziej – spisać takiego wydarzenia, to skup się na bardziej codziennym życiu Twojej postaci, które ukaże jej charakter oraz postępowanie.

2. Jeżeli posiadasz świetne pomysły dla konceptu, lecz blokuje Cię coś zdefiniowanego przez lore (np. rasa, planeta, kultura) to zawsze staraj się zmienić zdefiniowany element postaci. Przykładowo, jeżeli dla danego charakteru przeszkadza Ci uwarunkowanie rasy, to zmień rasę postaci. Nigdy, przenigdy nie ograniczaj swoich pomysłów na tym etapie, ponieważ wypełnianie Twoich pomysłów da Ci satysfakcje i zabawę z grania postacią. A w końcu taki jest cel tego wszystkiego :)

3. Jeżeli nie potrafisz znaleźć dobrego przykładu, wręcz podstawy dla Twojej postaci w uniwersum Gwiezdnych Wojen – poszerz swoje poszukiwania o inne uniwersa. Poczytaj o ich bohaterach, rasach, kulturach czy wydarzeniach. Jestem pewien, że znajdziesz tam jakieś ciekawe pomysły.

4. Jeżeli chcesz mieć duże pole do popisu i otwarte dla siebie uniwersum, używaj rzeczy które istnieją w uniwersum, ale nie są w pełni zdefiniowane. Dla przykładu podam religię rasy Nautolan, która nie jest nigdzie określona. W naszej rozgrywce jednak rozbudowałem historię tej rasy o owy aspekt nie wpływając zbytnio na ich charakter, a bardziej ich dopełniając.

5. Jeżeli myślisz, że Twoja aplikacja nie ma błędów – mylisz się, zawsze ktoś znajdzie jakiś błąd. Zatem nie zdziw się, jeżeli ktoś Ci takowy wytknie. Keep it cool, man… or woman.

Autor: Zera’Tul Enee Vaar Alys

Wróć na górę