Główne założenia
Nasza organizacja została założona dobrowolnie przez fanów Gwiezdnych Wojen, oraz gry Jedi Knight: Jedi Academy. Zajmujemy się kształceniem graczy gry Jedi Knight: Jedi Academy, dajemy im możliwości aby rozwinąć umiejętności w grze oraz poszerzyć swoją wiedzę o uniwersum, w którym to toczy się nasza rozgrywka. Staramy się również lekko wpłynąć na kulturę i etykę wypowiedzi oraz zachowanie naszych podopiecznych. Dołączenie oraz pobieranie nauk w naszej organizacji jest dobrowolne i nieprzymusowe. Nie jesteśmy żadnego typu sektą, ani organizacją polityczną, nie głosimy też żadnych treści antysemickich, nazistowskich czy rasistowskich.
Chcąc osiągnąć pewne efekty, w naszym szkoleniu stawiamy na dyscyplinę, promocję dobrego wychowania, na szczerość i prawdomówność. Mamy na celu pokazanie graczom, zarówno młodym jak i tym starszym, jaką przyjemność można czerpać ze wspólnej gry oraz jak wiele możliwości oferuje roleplaying w świecie Gwiezdnych Wojen. Nasz styl rozgrywki cechuje się dużą różnorodnością, kreatywnością i profesjonalizmem, popartymi wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu sesji RP.
Organizacja
I. Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin, zwany Regulaminem Głównym, jest dokumentem nadrzędnym.
- Regulamin Główny może być uzupełniany przez regulaminy podrzędne, zawarte w poszczególnych sekcjach strony lub forum.
- Regulaminy są dokumentami sporządzonymi przez Radę Jedi i obowiązują wszystkich członków Akademii, niezależnie od rangi, pełnionej funkcji, stażu i doświadczenia.
- Tworzeniem, modyfikacją i aktualizacją regulaminów Akademii Jedi zajmuje się Rada Jedi.
- Wszelkie uwagi dotyczące treści i formy regulaminów należy kierować do dowolnych przedstawicieli Rady Jedi.
- Rada Jedi zastrzega sobie prawo do dowolnej modyfikacji regulaminów. Zmiany te muszą być jednak ogłaszane publicznie przed wejściem w życie.
II. Członkostwo w Akademii
- Członkostwo w Akademii jest dobrowolne i może zostać w każdym momencie przerwane, bez zobowiązań po żadnej ze stron.
- Dołączenie i członkostwo w Akademii równoznaczne jest z zaznajomieniem się, zaakceptowaniem i przestrzeganiem wszystkich punktów Regulaminu Głównego, a także regulaminów podrzędnych.
- Dołączenie do Akademii Jedi określa się jako moment zaakceptowania podania w toku rekrutacyjnym i nadanie rangi Rekruta.
- Treść tworzona przez członków w trakcie członkowstwa i za pośrednictwem mediów podległych do Akademii Jedi (forum, strona, gra, współdzielone pliki, wewnętrzne działy komunikatora) należy do Akademii Jedi, nawet po rezygnacji danej osoby z członkowstwa.
- Akademia Jedi nie bierze odpowiedzialności za treści udostępniane publicznie przez jej członków w obszarach innych, niż podlegające moderacji Akademii Jedi (forum, strona, zewnętrzne działy komunikatora).
- Członek Akademii nie może być jednocześnie członkiem żadnej innej organizacji/grupy RP prowadzonej za pośrednictwem gry Jedi Academy. W chwili wstępowania do Akademii, musi on zrezygnować z członkostwa w innych tego typu organizacjach.
III. Zarządzanie Akademią
- Najwyższym organem zarządzającym Akademią Jedi jest Rada Jedi.
- Do zadań Rady Jedi należy:
- podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania Akademii na poziomie organizacyjnym, fabularnym i społecznościowym,
- podejmowanie decyzji dotyczących statusu członków Akademii, awansów (za wyjątkiem rangi Mistrza), degradacji, nadawania statusów honorowych i wydalania z Akademii,
- rozstrzyganie sporów wewnątrz organizacji, prowadzenie mediacji między zwaśnionymi członkami,
- zarządzanie wszystkimi mediami podlegającymi Akademii Jedi (forum, strona, gra, komunikator),
- moderowanie strony, forum, komunikatora i czatu w grze,
- wysłuchiwanie i rozpatrywanie wniosków członków w terminie nie dłuższym, niż 14 dni,
- organizowanie walnych zebrań i ogłaszanie wprowadzanych zmian w sposób publiczny dla członków organizacji.
- Rada Jedi jest organem funkcjonującym w sposób demokratyczny, decyzje podejmowane są poprzez głosowania, w których biorą udział Radni.
- Radny jest członkiem Rady Jedi, który został do niej wybrany przez decyzję obecnych w niej już Radnych.
- Na Radnego wybrany może zostać każdy członek Akademii, który ukończył pełne szkolenie (ranga Rycerza wzwyż) i zademonstrował gotowość do pełnienia tej funkcji.
- W przypadku rozwiązania Rady Jedi przez dotychczasowych jej członków, skład nowej Rady Jedi ustalają Mistrzowie Jedi.
- Obrady Rady Jedi prowadzone są za zamkniętymi drzwiami (dział na forum lub grupa na komunikatorze Discord). Radni nie mogą udostępniać informacji dotyczących funkcjonowania Rady bez zgody wszystkich jej członków. Dotrzymanie tajemnicy jest warunkiem zachowania statusu zarówno Radnego, jak i członka całej organizacji.
IV. Społeczność
- Każdy zasługuje na szacunek, bez względu na wiek, płeć, przekonania i staż w Akademii.
- W Akademii obowiązuje kultura słowna – nadużywanie wulgaryzmów i prymitywne zachowania będą karane przez moderację czasowymi lub stałymi blokadami na dane medium.
- Obrażanie i dyskryminowanie innych członków oraz osób postronnych, zarówno dosłownie jak i w formie podtekstu, jest surowo zabronione i może zakończyć się natychmiastową utratą statusu członka Akademii.
- Wygłaszanie poglądów uważanych potocznie za kontrowersyjne (treści rasistowskie, polityczne, celujące w mniejszości i konkretne grupy społeczne, innego rodzaju prowokacje) może zakończyć się natychmiastową utratą statusu członka Akademii.
- Wszystkie konflikty pomiędzy członkami powinny być załatwione prywatnie. Zwaśnione strony mogą poprosić o mediację Rady Jedi. W przypadku publicznych starć wiadomości moderowane będą wedle obowiązujących zasad.
- Konflikty między postaciami należy rozstrzygać wedle realiów panujących w grze i nie przenosić ich na rzeczywiste relacje międzyludzkie.
V. Rangi
- W Akademii Jedi funkcjonuje system rang, które obowiązują zarówno w trakcie rozgrywki RP, jak i w strukturze organizacyjnej.
- Każdy członek musi posiadać dokładnie jedną rangę, określającą jego aktualny status i poziom uprawnień oraz kompetencji.
- Zatwierdzaniem awansów i degradacji zajmuje się Rada Jedi, za wyjątkiem:
- rangi Rekruta, która nadawana jest w wyniku głosowania w procesie rekrutacyjnym,
- rangi Mistrza, która nadawana jest wyłącznie przez pozostałych Mistrzów.
- Ranga Rekruta nadawana jest wszystkim kandydatom, którzy nabyli tymczasowy status członka poprzez przejście procesu rekrutacyjnego.
- Ranga Nowicjusza przyznawana jest członkom, którzy przejdą Próby (w RP) oraz zaprezentują odpowiedni poziom w trakcie okresu Rekruta.
- Ranga Ucznia przyznawana jest członkom, którzy zakończą etap Nowicjusza i spełnią wymagania opisane w Systemie RPG.
- Ranga Padawana przyznawana jest członkom, którzy zostaną wybrani przez Rycerzy lub Mistrzów i rozpoczną osobiste szkolenie.
- Ranga Rycerza przyznawana jest członkom, którzy przejdą szkolenie Padawana i wykażą się niezbędną wiedzą i umiejętnościami, by móc pełnić wymagające funkcje w Akademii.
- Ranga Mistrzów przyznawana jest przez pozostałych Mistrzów Jedi, ze względu na kryteria dotyczące stażu, doświadczenia i zaangażowania oraz inne warunki.
- Ranga Honorowego Członka przyznawana jest zasłużonym członkom Akademii, ze względu na wyjątkowe zasługi w rozwoju i prowadzeniu organizacji.
- Ranga Byłego Członka przyznawana jest wszystkim tym, którzy dobrowolnie opuścili Akademię Jedi.
- Ranga Wygnanego przyznawana jest tym, którzy zostali wyrzuceni z Akademii Jedi, bądź też działali na jej szkodę już po opuszczeniu organizacji.
- Status „Zamrożonego” otrzymują wszyscy członkowie, którzy muszą zrezygnować z gry i aktywności, jednak mają w planach powrót do Akademii w czasie nie dłuższym, niż jeden rok.
Rozgrywka
I. Kreacja postaci
- Postacie prowadzone w Akademii Jedi muszą pozostać oparte na kanonie Star Wars Legends, uzupełnionym o dotychczasowe treści stworzone w obrębie organizacji.
- Imiona tworzonych przez graczy bohaterów, ich historie i ich wygląd nie mogą pokrywać się z postaciami istniejącymi już w uniwersum Star Wars. Nie mogą również zawierać oczywistych nawiązań do rzeczywistości oraz treści obraźliwych, celujących w odbiorcę.
- Rasy tworzonych postaci muszą być zgodne z kanonem uniwersum i z bieżącymi realiami. Wykorzystywanie ras wymarłych lub unikalnych dla uniwersum może skutkować odrzuceniem szkicu postaci.
- W Akademii obowiązuje zasada „jeden gracz – jedna postać”. Wyjątkiem są postacie fabularne tworzone przez Mistrzów Gry na potrzeby wątków fabularnych.
- Wybór imienia, rasy, wyglądu i historii postaci następuje wraz ze złożeniem podania i nie może on ulec zmianie w trakcie trwania rozgrywki. Zasada ta nie obejmuje zmian wynikających z zagadnień technicznych (zmiana modelu na nowszy technologicznie, edycja modelu ze względu na błędy lub rozwój postaci).
- Gracz może stworzyć nową postać w dwóch wypadkach:
- w przypadku śmierci obecnej postaci na skutek wydarzeń w RP,
- na podstawie uzasadnionego wniosku (przynajmniej 6 miesięcy po dołączeniu do Akademii).
- W obu wypadkach od gracza wymagane będzie napisanie pełnoprawnej historii, na kształt podania. Poprzednia postać przestaje już być dostępna w RP i jej los leży w rękach Rady Jedi.
- Model postaci i karta postaci muszą być zatwierdzone przez osobę nadzorującą dział z plikami oraz przez Radę Jedi, nim zostaną umieszczone na forum.
II. Kreacja wątków
- Wątki prowadzone w Akademii Jedi muszą pozostać oparte na kanonie Star Wars Legends, uzupełnionym o dotychczasowe treści stworzone w obrębie organizacji.
- Za tworzenie i prowadzenie wątków odpowiedzialni są Mistrzowie Gry (GM).
- Za nadzór nad całokształtem fabuły, hierarchizacją wątków i koordynowaniem poszczególnych Mistrzów Gry odpowiedzialna jest Rada Jedi.
- Mistrzem Gry zostaje:
- na stałe: każdy członek o randze Mistrz Jedi oraz Rycerz Jedi,
- tymczasowo: członek o randze Uczeń Jedi lub Padawan (na czas trwania projektu pod przewodnictwem innego Mistrza Gry lub Rady Jedi).
- W przypadku obecności kilku Mistrzów Gry na serwerze, pierwszeństwo układa się w następującym porządku: koordynator fabuły (Radny), prowadzący trwającą sesję / wątek, inni Mistrzowie Gry. W przypadku „remisu” decyduje staż w Akademii.
- Skargi dotyczące poziomu prowadzenia wątków lub sytuacji spornych należy zgłaszać do Rady Jedi.
III. Odgrywanie postaci
- Podczas RP należy bezwzględnie przestrzegać zasad odgrywania postaci i utrzymywać klimat uniwersum Star Wars.
- Podczas grania należy pamiętać o przestrzeganiu zasad poprawnej pisowni, interpunkcji, ortografii oraz kultury formy i treści wypowiedzi.
- W nicku ustawionym w grze powinno znajdować się imię oraz nazwisko odgrywanej postaci, jeśli jednak nazwa jest zbyt długa, dopuszcza się wykorzystywanie jednego z wyżej wymienionych członów.
- Nick członka Akademii Jedi musi posiadać w sobie polskojęzyczną rangę piastowaną w organizacji, którą umieszcza się przed imieniem i nazwiskiem postaci. Obowiązujący format to „Ranga|Imię Nazwisko”, bez dodatkowych symboli. Dopuszczalne są kolorowe wstawki, nie mogą jednak przekraczać więcej, niż 3 znaków łącznie.
- Każdy członek organizacji ma obowiązek zapamiętać swoją kartę postaci, aby móc odwoływać się do statystyk postaci w trakcie trwania rozgrywki.
- Wiedza posiadana przez postać nie musi pokrywać się z wiedzą posiadaną przez osobę, która ją odgrywa. Należy o tym pamiętać i uwzględniać to w czasie rozgrywki.
- Nagminne używanie dokładnych sformułowań, bądź odnoszenie się do osób lub wydarzeń, które w obecnych ramach czasowych są wiedzą niepewną, bądź zaginioną będzie karane.
- Wykorzystywanie wypowiedzi postaci by komentować wydarzenia poza rozgrywką (tzw. burzenie czwartej ściany) jest zabronione.
IV. Gra i czat
- Studenci Akademii nie mogą wykorzystywać błędów gry.
- Studenci nie mają prawa korzystać z konsoli w celu przywoływania postaci niezależnych (NPC) bez pozwolenia.
- Studenci mogą używać jedynie tych mocy lub umiejętności w grze, które ich postać opanowała, a ich znajomość widnieje w karcie postaci należącej do danego gracza.
- Studentom zabrania się korzystania z wszelakich kodów w grze bez wcześniejszej zgody Rycerza lub Mistrza Jedi.
- W grze tekst koloru zielonego (domyślny) służy do przekazania słów wypowiadanych przez postać.
- Tekst koloru białego, umieszczony w nawiasach ostrych (<>), służy do opisu czynności wykonanej przez postać.
- Tekst koloru jasnoniebieskiego oznacza rozmowę telepatyczna pomiędzy Jedi bądź też skorzystanie z jednej z Mocy ujętych w karcie odgrywanej postaci.
- Tekst wysyłany za pomocą funkcji „Team chat” lub zakładki „Komunikator” oznacza użycie komunikatora przez postać.
- Tekst koloru zielonego umieszczony w zielonych nawiasach łagodnych oznacza stwierdzenie spoza RP, wtrącenie niebędące częścią odgrywanej sesji.
- Ilość wtrąceń (nawiasów) powinna być ograniczona do minimum i nadmierne korzystanie z tej funkcji czatu może prowadzić do czasowego wyrzucenia z serwera.
- Tekst koloru czerwonego używany jest przy przywoływaniu danej cechy bądź umiejętności odgrywanej postaci z systemu RPG.
- Teksty pojawiające się na środku ekranu (tzw. centersay) są opisami narratora prowadzącego rozgrywkę.
V. System RPG
- Egzekwowaniem Systemu RPG w trakcie gry zajmują się Mistrzowie Gry. Odpowiadają oni na wszystkie opisy graczy i rozstrzygają rezultaty rzutów na zastosowanie danego aspektu systemu w sposób pisemny.
- Gracze mają w obowiązku pilnować, by karty ich postaci były aktualne. W przypadku nieaktualnej karty postaci, Mistrz Gry będzie brać pod uwagę wartości wpisane w nią w momencie próby na daną cechę/umiejętność/zdolność, nie zaś wartość rzeczywistą.
- Czyn wykonany bezpośrednio działaniem w grze zawsze ma pierwszeństwo nad czynem wykonanym w sposób opisowy, jeżeli dotyczy on zagadnienia, które można odegrać dwojako.
- Opis zamieszczony po akcji wykonanej w grze może definiować szczegóły tejże akcji, ale nie może jej odwrócić.
- Punkty Doświadczenia (PD) wpisywane są wedle wewnętrznych stawek przez osoby prowadzące dany rodzaj aktywności (trener, Mistrz Gry, organizator).
- Karty obrażeń prowadzone są przez Mistrzów Gry lub osoby kierujące działem Ambulatorium
- Karty mieczy świetlnych prowadzone są przez osoby kierujące działem Warsztat.
VI. Serwer
- Serwer Akademii Jedi służy wyłącznie do użytku wewnętrznego dla członków społeczności. Dostęp do serwera wygasa wraz ze zrezygnowaniem członkostwa.
- Zabronione jest zapraszanie na serwer osób nienależących do grona członków oraz udostępnianie haseł dostępu do serwera.
- Serwer utrzymywany jest z dobrowolnych składek członków. Wpłacanie środków nie jest obowiązkowe oraz nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi korzyściami dla wpłacających. Pieniądze wpłacane są bezpośrednio przez widget usługodawcy zapewniającego serwer do gry. Akademia Jedi nie pośredniczy w procesie wpłat i nie bierze odpowiedzialności za przebieg transakcji.
- Serwer zarządzany jest przez Radę Jedi, jednak jego dostępność leży w rękach usługodawcy wynajmującego serwer.
- Na serwerze zawsze obowiązuje klimat RP i nie powinien on być wykorzystywany do innych rodzajów rozgrywek, chyba, że zostanie to zatwierdzone przez Radę Jedi.
- Gracze mają w obowiązku zostawiać serwer po zakończonej grze w dobrym stanie (usuwać elementy wynikające z sesji, ustawić domyślną mapę, a jeżeli to możliwe, zrestartować serwer). Celowe prowadzenie do crasha serwera będzie karane.
VII. Pliki
- Do uczestnictwa w rozgrywce Akademii Jedi potrzebna jest kopia gry Jedi Academy, a jej nabycie leży w obowiązku członków. Akademia Jedi nie udostępnia kopii gry swoim członkom.
- Akademia korzysta z dodatkowych zasobów dostępnych w internecie, jednak często dokonuje modyfikacji na potrzebę użytku wewnętrznego. Z tego powodu dodatkowe pliki służące do gry w Akademii Jedi nie mogą być przesyłane poza organizację i nie mogą być dostępne dla powszechnego odbiorcy.
- W przypadku treści autorskich lub wykorzystujących wyłącznie podstawowe zasoby gry, pliki z Akademii Jedi mogą być rozpowszechniane publicznie za zgodą autora lecz bez sygnatury i odpowiedzialności Akademii Jedi.
- Pliki udostepniane w obrębie Akademii Jedi nie mogą zawierać treści innych, niż te potrzebne do gry. Akademia Jedi nie bierze odpowiedzialności za zawartość paczek odbiegającą od domyślnej.
- Osoby opuszczające Akademię Jedi powinny usunąć wszystkie zasoby gry uzyskane w trakcie okresu członkostwa.
- Członkowie Akademii mają obowiązek dbać o porządek i aktualność folderów z plikami niezbędnymi do gry.
Twórcy regulaminu:
Rada Jedi
Regulamin może ulec zmianom, od niektórych reguł mogą wystąpić wyjątki.